راهکار های ایجاد امنیت روانی در قرآن

امنیت ، روانی ، قرآن، جامعه ، انسان ،

راهکار های ایجاد امنیت روانی در قرآن

امنیت ، روانی ، قرآن، جامعه ، انسان ،

امنیت فردی ـ اجتماعی و سیاسی ـ نظامی در قرآن کریم

امنیت فردی ـ اجتماعی و سیاسی ـ نظامی در قرآن کریم

نویسنده:دکتر بهرام اخوان کاظمی

چکیده

امنیت از موضوعات بسیار مهمی است که در قرآن و روایات فراوانی به آن اشاره شده و از مقوله های اساسی است که وجود آن درتمام ابعاد زندگی بشری به نحو ملموسی احساس می شود و از دیرباز تاکنون درحیات انسانی منشأ تحولات و دگرگونی های فراوانی شده است. برهمین اساس یکی از اساسی ترین انگیزه های زندگی جمعی و مدنی انسان، ضرورت تأمین امنیت و در پرتو آن تقسیم کار بودن است؛ به گونه ای که از گذشته دورتاکنون،از کارهای ویژه، اصلی و اولیه اجتماعات انسانی و درحال حاضر دولت ها، تأمین امنیت مردم درمقابل خطرات داخلی و خارجی و همچنین نهادینه کردن امنیت جمعی بوده است.
ادامه مطلب ...

قرآن و بهداشت روان / دکتر محمد علی رضایی اصفهانی

قرآن و بهداشت روان / دکتر محمد علی رضایی اصفهانی

درآمد:
«فشار روانى» را «بیمارى تمدن جدید» نام نهاده‏اند از این رو راهکارهاى مقابله با آن و تامین بهداشت روانى انسان معاصر، اهمیت ویژه‏اى پیدا کرده است، بطورى که عصر حاضر را برخى روانشناسان، عصر اضطراب نام نهاده‏اند، (1) و (2) و اضطراب هسته مرکزى بسیارى از بیمارى‏هاى روانى تلقى مى‏شود.
ما در این نوشتار بر آن نیستیم که «بهداشت روانى» را به عنوان یک علم مورد بررسى و کاوش قرار دهیم بلکه تحقیقات میان رشته در مورد ارتباط آموزه‏هاى قرآن و علم را گزارش و بررسى مى‏کنیم و نتایج آنها و زمینه‏هاى جدید را براى پژوهش معرفى مى‏کنیم.


ادامه مطلب ...

7عامل بهداشت روان در قرآن کریم

7عامل بهداشت روان در قرآن کریم

در عصر حاضر، هر چند انسان ها به پیشرفت های علمی و مادی بیشتری نسبت به قرن های گذشته دست یافته و ابزار کامل تری را برای تسلط بر طبیعت فراهم آورده اند، ولی در دنیای درون خود احساس نگرانی و اضطراب می کنند. درحقیقت، می توان گفت میان آسایش بشر و آرامش او رابطه معکوسی به وجود آمده است.


 

ادامه مطلب ...

توبه از دیدگاه نهج البلاغه

توبه از دیدگاه نهج البلاغه

نهج البلاغه کتابی است که در آن ، قسمتی از سخنان حضرت علی (ع)توسط یکی از بزرگان دانش دین یعنی مرحوم سید رضی جمع آوری شده است. نهج البلاغه به معنای راه روشن بلاغت و زیبایی همه جانبه ای سخن است .

حضرت امام خمینی در وصیت نامه ی سیاسی الهی خود آن را از نظر شیعیان دومین کتاب زندگی بشر معرفی نموده است . نهج البلاغه را ((أخ القرآن ))یعنی برادر قرآن نامیده اند .

   

ادامه مطلب ...

توبه در قرآن

توبه در قرآن

 

مقدمه:

خداوند حکیم برای نجات انسان از ورطه تباهی، «باب توبه و استغفار» را به روی بندگان خویش گشوده و آن ها را به پشیمانی و طلب بخشش دعوت می کند تا راه برای بازگشت این انسان فریب خورده باز باشد و با امیدواری به لطف و رحمت بیکران الهی، بار دیگر برای تعالی روح خویش تلاش کند.

درذیل تحقیقی در باب توبه و شرائط آن و...از منظر قرآن و روایات گردآوری شده است انشاالله که موجب توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

«یا ایهاالذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحا عسی ربکم ان یکفر عنکم سیئاتکم؛ای کسانی که ایمان آورده اید، به سوی خدا توبه کنید; توبه ای خالص . امید است پروردگار گناهان شما را بپوشاند... .» (1)

معنای توبه

توبه در لغت به معنای رجوع و بازگشت از گناه است و دراصطلاح عبارت است از: «رجوع از طبیعت [حیوانی] به سوی روحانیت نفس بعد از آنکه به واسطه معاصی و کدورت نافرمانی، نور فطرت و روحانیت محجوب به ظلمت و طبیعت شده است.» (2)

ادامه مطلب ...