راهکار های ایجاد امنیت روانی در قرآن

امنیت ، روانی ، قرآن، جامعه ، انسان ،

راهکار های ایجاد امنیت روانی در قرآن

امنیت ، روانی ، قرآن، جامعه ، انسان ،

امنیت روانی و اجتماعی در زمان حضرت ولی عصر(ع)


امنیت روانی و اجتماعی در زمان حضرت ولی عصر(ع)

سخنرانی دکترگلزاری

«امنیت» جزو نیازهای اساسی انسان و فصل مشترک همه مشکلات انسان از بیماریهای روانی گرفته تا خودکشی، اعتیاد و بزهکاری است. مبحث امنیت از نظر روان شناسی به خصوص در بهداشت روانی و در آسیب شناسی روانی اهمیت بسیار دارد. آرامش، رشد، شکوفایی انسان، بروز همه استعدادها و خلاقیتها و نیل به همه کمالات انسانی در سایه امنیت به دست می آید.

روان شناسان بر این باورند که انسان نیاز دارد در سایه احساس امنیت، دنیا و حوادث دنیا را قابل پیش بینی، قانونمند، منظم و قابل اعتماد و اطمینان تصویر کند.

امنیت در لغت مقابل ترس و اضطراب و مترادف با آرامش قلب است. دانشمندان علوم سیاسی از زوایای دیگری به امنیت نگاه می کنند. «لورنس مارتین» امنیت را تضمین رفاه مادی می داند. «جان مورس» آن را رهایی از تهدیدات زیان بخش تعریف می کند. «والتر ریتمن» از نظریه پردازان مسائل سیاسی اجتماعی معتقد است: هر ملتی تا جایی دارای امنیت است که در صورت عدم توسل به جنگ مجبور به رها کردن ارزشهای خود نباشد و چنانچه در معرض چالش قرار بگیرد بتواند با پیروزی آنها را حفظ بکند. صاحبنظر دیگر علوم سیاسی «آرنولد ولفرز» معتقد است که امنیت در معنای عینی آن یعنی فقدان تهدید نسبت به ارزشهای کسب شده و در معنای ذهنی آن یعنی فقدان هراس از این که ارزشهای مزبور مورد حمله قرار گیرد.

در کتاب گرانسنگ غررالحکم و دررالکلم، که در آن حدود یازده هزار روایت از علی(ع) جمع آوری شده، روایات بسیار جالب و سازنده ای درباره امنیت به خصوص از بعد روان شناسی آمده است.

علی(ع) در آنجا می فرماید که:

لانعمة أهنأ من الأمن.

هیچ نعمتی گواراتر از امنیت نیست.

جای دیگری می فرماید که:

ماهیّة العیش فی الأمن.

اصل و اساس زندگی امنیت است.

و یا

شرّ البلاد بلد لا أمن فیه ولا خضب.

بدترین شهرها جایی است که امنیت و سرسبزی در آن نباشد.

باز در همین کتاب داریم که:

شرّ الأوطان مالم یأمن فیه القطّان.

بدترین وطنها جایی است که اقامت کنندگان در آن احساس امنیت نکنند.

 
ادامه مطلب ...

چگونگی تحقق امنیت روانی جامعه


جامعه سالم پیش از آن که به آسایش نیاز داشته باشد، به امنیت روانی نیازمند است، زیرا در سایه امنیت و آرامش است که هرکار خرد و کلان شدنی و دست یافتنی است. از این رو دغدغه امنیت درهمه شاخه های آن بویژه امنیت روانی و آرامش جمعی، مهم ترین مسئولیت دولت ها و خواسته ملت ها و جوامع بشمار می رود.

هرگونه تهدیدی نسبت به امنیت روانی جامعه به معنا و مفهوم تهدید سلامت جامعه و نابودی و متلاشی شدن همگرایی و انسجام و در نهایت اساس انسانیت است؛ زیرا انسان پیش از آن که به شکم توجه داشته باشد، نیازمند امنیت روانی است. به یک معنا انسان ممکن است برای رهایی از گرسنگی و تشنگی تن به خطر دهد و امنیت جانی و مالی خویش را در معرض خطر قرار دهد، ولی سلب امنیت روانی به حذف انسانیت منجر می شود.

دشمنان هر جامعه ای به سبب آگاهی از ارزش و اهمیت امنیت روانی جامعه می کوشند تا به تخریب آن دست یازند و با ایجاد بحران های گوناگون، بستر مناسبی برای فروپاشی جامعه فراهم آورند. نویسنده دراین نوشتار بر آن است تا دیدگاه قرآن را درباره امنیت روانی جامعه بازخوانی کند. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.

چیستی امنیت

امنیت که حاصل و اسم مصدر است، از واژه «أمن» گرفته شده است. «أمن» ضد ترس و به گفته برخی نقیض آن است. (لسان العرب؛ ابن منظور؛ ذیل واژه امن) بنابر این امنیت به معنای آرامش و نبود ترس و وحشت می باشد.

امنیت اجتماعی هرچند در زیر مجموعه مفهوم گسترده ای با عنوان امنیت انسانی قرار می گیرد، ولی به عللی می توان گفت به معنای امنیت انسانی است؛ زیرا امنیت اجتماعی زمانی تحقق می یابد که همه مجموعه امنیت انسانی تحقق یابد. امنیت انسانی شامل امنیت روانی و فردی و اجتماعی و امنیت ملی و بین المللی و اقتصادی و سیاسی و نظامی و امور دیگری می شود. بر این اساس نمی توان امنیت اجتماعی را در محدوده امنیت اقتصادی و یا نظامی و یا روانی و مانند آن خلاصه کرد.

  ادامه مطلب ...

"امنیت روانی"


"امنیت روانی"                                                          حسین آتش زبان

وقتی انسان همه داشته ها و نداشته های خود را اعم از مال و زن و فرزند تا جامعه ای که در آن هست ،کالبد هریک از آنان را به نحوی باز میکند و یا به کالبد شکافی آن میپردازد،خوشبخت یا شوربخت بودن خود را تعریف و تبیین مینماید و در آستانه و یا اوایل هر سال جدید و نوبازهم برای همان کالبدشکافی آرزو و امیدی در سر مییپروراند،که گه گاهی واگوئی آن شاید چندان درست نباشد و گاها اگر آن آرزو و آمال ،جامه جمعی بر تن کند در واگوئی آن لحظه ای تامل و تعلل جایز نیست،چون در حالت گروهی و جمعی برایند تمام آرزوها و امیدها به نقاط مشترکی ختم میگردد که این نقاط مشترک برای هر جامعه ای مفید و ارزنده هستند و هزاران البته واگوئی آنان ارزنده تر.وهمینطوردر عصر ارتباطات با امکانات رسانه ای جهانی آن واگوئی آرزوها سبب همگرائی امیدها میشود که چه بسا این هم گرائی ناشی از امکانات عصر امروزی است و در تحقق آرزوهای همه ما نقش تسریع کننده را ایفا میکند

هرچند آرمان و آرزوی انسانها به فراخورشرایط همه جوانب جامعه ای که در آن هست متفاوت است ولی تنها مقوله امنیت میتواند بعنوان آرزو جمعی همه انسانها برایند همه آرزوها باشد. 

ادامه مطلب ...