چکیده
آرامش روانی ضرورتی اجتناب ناپذیر و حیاتی برای بشریت است که تبلور شخصیت فردی و اجتماعی وی را برای تن دادن به زندگی منظم و سلامت از اضطراب و فشارهای روحی در پی دارد. امروزه فشار روانی به عنوان بیماری تمدن، لقب گرفته است و تمسک به قرآن کریم و راه های غلبه بر آن بهترین نسخه شفا بخش به شمار می آید. از جمله راه های ارائه شده ی قرآنی جهت مبارزه با فشار روانی و دستیابی به آرامش روحی و روانی عبارتند از: بازگشت به فطرت، نظام حمایتی خانواده، حمایت عاطفی، اجتماعی دوستان و همکاران، مسأله استراحت و خواب، نیایش و دعا، اصل قضا و قدر، معنا جویی، نگرش مثبت به حیات و مرگ، اصل توکل و اعتقاد به آن، ایمان و این که انسان مأمور به وظیفه است نه نتیجه.کلید واژه ها
قرآن کریم، آرامش روانی، فشارهای روانی، یاد خدا، امنیت.مقدمه
فشار روانی از رایج ترین بیماری های دوران معاصر است، به گونه ای که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تحقیق و برآورد کرده اند که حدود شش درصد از کل جمعیت جهان (معادل سیصد میلیون نفر) از فشارهای روانی رنج می برند و شروع هشتاد درصد از بیماری های جسمی همراه با فشار روانی بوده است. با آن که فشار روانی به عنوان بیماری تمدن جدید فراگیر شده، نگاه به آن از نظر کتاب آسمانی، قرآن، به ویژه برای مسلمانان ضرورت دارد.(1) اسلام در طی قرون متمادی موفق شده است میلیون ها نفر را در مناطق مختلف جغرافیایی و از نژادهای گوناگون به خود جذب کند و با تغییر سبک زندگی آن ها، برای زندگی اجتماعی و فردی ایشان قوانین مطلوبی وضع نماید. بی شک جهت دستیابی بدین مقصود از روش هایی تبعیت نموده که حتی اگر عنوان سازمان و نظام روان شناسی بدان ندهیم، دارای یک دستگاه روان شناسی مخصوص به خود است که خاستگاه آن قرآن کریم می باشد. لذا با توجه به قرآن در ریشه کنی این نوع بیماری ها می توان مؤثرترین گام ها را برداشته و انس و الفت اعضای خود را با این کتاب آسمانی روز به روز افزایش دهد.ارائه راه کارها و عمل به آن ها
قرآن کریم، اولین خانه ای را که برای بشر ساخته شده، به عنوان خانه امن معرفی می کند. (2)بازگشت به فطرت
اولین مسأله و نخستین شیوه مقابله با فشارهای روانی از دیدگاه قرآن کریم، بازگشت به فطرت است که اساس آرامش روانی می باشد. فطرت، اصلی واقعی، طبیعی و جهان شمول است که مرتبط به همه انسان هاست و مربوط به انسان و زمان و مکان خاصی نیست. از دیدگاه قرآن، انحرافات روانی ریشه در انحراف از فطرت دارد.
1. مدار ارتباطی انسان با خدا
2. مدار ارتباطی انسان با خود
3. مدار اجتماعی انسان (ارتباط آدمی با اجتماع و محیط پیرامون)
4. مدار ارتباط انسان با خانواده و طبیعت
نظام های حمایتی خانواده
یکی از راه های موثر و مورد نظر در قرآن کریم در کاهش فشارهای روانی، نظام خانواده است، زیرا خانواده از ارکان مهم آرامش در جامعه و اصیل ترین منبع حمایت عاطفی در لحظات و مواقع بروز فشار روانی است. تعبیر قرآن در این خصوص بسیار جذاب و دلنشین است: * و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده و رحمه* (16) این آیه آشکارا می رساند که کانون خانواده برای سکونت و آرامش است و مسلمانان به ویژه دو همسر باید این توصیه را از آفریدگار حکیم به جان بپذیرند و برای مسائل و اختلاف سلیقه های جزیی «سکون» را به «تلاطم» و «تضاد» تبدیل نکنند. مهم تر این که بدانند و باور کنند که زوج مسلمان باید مودت و محبت بینشان حاکم باشد، تا نه تنها تحت تأثیر فشارهای روانی قرار نگیرند، بلکه چنان که در آیه آمده، رحمت الهی شامل حال آنان و فرزندانشان گردد.خواب
خواب در تجدید قوا و رفع خستگی اعضای بدن نقش اساسی دارد و معمولاً پس از مدتی بی خوابی، سلامتی انسان در معرض خطر قرار می گیرد. (18) در بینش قرآن کریم، خواب مایه آرامش انسان و از راه کارهای مؤثر در غلبه بر فشارهای روانی معرفی گردیده است.(19)نیایش و دعا
از جمله عواملی که آدمی را به آرامش روحی رسانده و از فشار روانی رها می سازد، توجه به نیایش و دعا و پرورش این روحیه عظیم در وجود اوست. نیاش و دعا در تسکین بخشی به آدمی اثری اعجاب انگیز دارد. و به مثابه شیوه ای برون ریز مطرح است. (21) علاوه بر این از روح حق شناسی نیز حکایت داشته و مسیری صحیح و مطلوب برای صیقل دادن دل با ذکر خداوند است، چنان که قرآن فرموده: *... الا بذکر الله تطمئن القلوب)(22)«آگاه باشید تنها یاد خدا آرام بخش دل هاست.»اصل قضا و قدر
اعتقاد به اصل قضا و قدر و این که اولاً سرنوشت آدمی به دست خداست و ثانیاً جهان تصادفی نیست و تحت نظارت و تدبیر خداوند انجام می پذیرد، از عوامل مهم و راه های کاهش فشار روانی در وجود انسان به شمار می رود. اساس تفکر بشر در این حوزه، ملاک های ذیل است:
1. حکیمانه دیدن نظام جهان (27)
2. اعتقاد به علل معنوی و مأیوس نشدن از نارسایی علل مادی (28)
3. جلوگیری از حزن و سرخوردگی (29)
4. جلوگیری از غرور و سرمستی (30)
معناجویی
معناجویی از مهم ترین عواملی است که فشار روانی را کاهش داده و آرامش روحی را افزایش می دهد. امروزه مع الاسف این عامل در جهان به فراموشی سپرده شده است و یا به صورت محسوسی ضعیف گردیده است. بدان معنا که انسان می داند معنای انسانیت و محور و مبنای حیات چیست و در این میان به دنبال چیست و در پی چه چیزی باید باشد.قرآن کریم برای کاهش فشارهای روانی و حصول به آرامش حقیقی در روح و روان از طریق عامل مذکور دو دستور العمل دارد:
1. نگریستن به وضع موجود: یعنی انسان باید به دنبال تکلیف و وظیفه خویش در زمان کنونی باشد و برای رفع اضطراب و فشار روحی دست به کار شده و با انطباق با وضع موجود و موقعیت جدید، اضطراب را کاهش دهد که این مطلب همان قاعده فقهی میسور است.(35)اصل توکل و ایمان و اعتقاد بدان ها
باور به توکل و برخورداری از ایمان راسخ به دلایل ذیل از راه های سودمند مورد نظر قرآن در دستیابی به آرامش روحی و کاهش فشارهای روانی به شمار می روند:انسان مأمور به وظیفه است نه نتیجه
از جمله عوامل آرامش روانی آن است که انسان خود را موظف به انجام دادن و بودن وظیفه بداند و با این انگیزه حرکت کند، نه این که در رسیدن به نتیجه برایش موضوعیت اصلی داشته باشد. انسان طبق فرمایش قرآن و مطابق سیره بزرگان دین، نباید خود را ملزم به انجام امور بیش از توان خویش بداند.(41) آدمی باید آگاه باشد که بر اساس این نگرش است که هر آنچه عاید شود خوشایند است و مطابق بینش مذکور هر صاحب بصیرتی، هیچ فرقی میان صلح امام حسن و قیام امام حسین (علیهما السلام) نمی نهد و نمی بیند، زیرا هر دو بزرگوار بر اساس بینش خدادادی انجام وظیفه کردند و نتیجه را به خدا واگذار نمودند.نتیجه
با توجه به مباحث و راه کارهای مذکور باید یادآور شد که تمام شیوه های مبارزه با فشار روانی در سایه سار «ایمان به خدا و ذکر دائم او» قطعیت در عمل می یابند؛ زیرا با ایمان یک تکیه گاه روحی مطمئن در نهاد آدمی ایجاد شده و باعث ایمنی و نجات او در جنگ با سختی ها، مشکلات و نارسایی های زندگی می گردد: *الذین امنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون*(42)، آنان که ایمان به خدا آورند و ایمانشان را به ظلم و ستم نیالودند، در دو عالم ایمنی برای آن هاست و هم ایشان به حقیقت هدایت یافته اند.پینوشتها:
1. ر. ک: استورا، تنیدگی یا استرس، ترجمه پریرخ دادستان، تهران، انتشارات رشد، ص 20.
2. سوره بقره/ آیه 125.
3. همان / آیه 126.
4. سوره قریش / آیه 4.
5. سوره نور/ آیه 55.
6. سوره فجر/ آیه 27.
7. همان / آیه 27.
8. سوره زخرف / آیه 43.
9. سوره بقره/ آیه 85.
10. اشاره به حدیث حضرت علی (ع) در خصوص مسأله، ر. ک: کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج 1، ص 43.
11. نهج البلاغه، خطبه 16.
12. ر. ک: حسینی، سید ابوالقاسم، اصول بهداشت روانی، صص 56- 55.
13. سوره انعام / آیات 126- 125.
14. سوره عصر / آیات 3- 1.
15. سوره بقره/ آیه 138؛ جهت مطالعه تفصیلی موضوع بنگرید به: حسینی، سید
ابوالقاسم، بررسی مقدماتی روان شناسی اسلامی، صص 286- 282.
16. سوره روم/ آیه 21.
17. اشاره به حدیث: 1. هر کس صبح کند، در حالی که در سر اندیشه اصلاح
امور مسلمین را نداشته باشد، مسلمان واقعی نیست. 2. مسلمانان همه نسبت به
یکدیگر مسئول هستند. (هر دو حدیث از پیامبر اعظم «ص» نقل گردیده است.)
18. ر. ک: پاول، فشار روانی و اضطراب، ترجمه عباس بخشی پور و حسین صبوری مقدم، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، صص 200- 197.
19. اشاره به آیات شریفه: یونس/ 67، غافر/ 61، نمل / 86، نبأ / 9- 8 و فرقان/ 47.
20. بنگرید به: محمود بستانی، اسلام و روان شناسی، ترجمه محمود هویشم، صص 320 - 307.
21. ر. ک: پی یرلو، هنری؛ استرس دائمی، ترجمه عباس قریب، صص 223- 222؛
همچنین بنگرید به: نجاتی، محمد عثمان، قرآن و روان شناسی، ترجمه عباس عرب،
صص 47- 40.
22. سوره رعد / آیه 28.
23. ر. ک: نیکبخت، علیرضا، استعانت از قرآن کریم در شفای جسمانی، صص 59- 55.
24. سوره بقره/ آیه 152. * فاذکرونی اذکرکم *
25. * و من اعرض عن ذکری فان له معیشهً ضنکاً* سوره طه / آیه 124.
26. سوره حدید / آیه 2.
27. سوره کهف / آیه 23.
28. سوره توبه/ آیه 52.
29. سوره تغابن / آیه 11.
30. سوره حدید / آیه 23.
31. اشاره است به حدیث حضرت علی «ع»: *رحم الله من علم من لم این وفی
این و الی این *: خداوند رحمت کند کسی را که بداند از کجاست و در کجاست و
به کجا خواهد رفت.
32. سوره انعام / آیه 162.
33. سوره شعرا/ آیه 80.
34. وره حج/ آیه 48.
35. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، القواعد الفقیه، ج 3، صص 170- 169.
36. سوره فجر، آیات 28- 27؛ ر. ک: حسینی، سید ابوالقاسم، اصول بهداشت روانی، صص 76- 74.
37. سوره غافر / آیه 44.
38. سوره ذاریات / آیه 58.
39. سوره زمر/ آیه 53.
40. سوره انبیاء / آیات 89- 87.
41. سوره بقره/ آیه 232: * لا تکلف نفس الا وسعها *
42. سوره انعام / آیه 82.