جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن واهل بیت علیهم السلام
ویژگی مهم امت برتر:
کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِالله...
شما بهترین امتى بودید که به سود انسانها آفریده شدهاند؛ (چه اینکه) امر به معروف و نهى از منکر مىکنید و به خدا ایمان دارید. (آل عمران/110)
از اوصاف مومنان:
"والمومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلوة …"
مردان و زنان باایمان، ولى (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهى از منکر مىکنند؛ نماز را برپا مىدارند؛ (توبه / 71)
امر به تشکیل گروهی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر:
وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ"
باید از میان شما، جمعى دعوت به نیکى، و امر به معروف و نهى از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند (آل عمران/104)
آمر به معروف و ناهی از منکر جانشین خدا:
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله: هرکسی مردم را به کارهای پسندیده فرابخواند و از کارهای ناشایست بازدارد، جانشین خدا و فرستاده او در زمین است. ( میزان الحکمه ج3ص1940)
برترین اعمال:
امام علی علیه السلام: امر به معروف برترین اعمال مردم است. (همان.ص1941)
مفهوم معروف :
معنای اولیه: کار شناخته شده نزد مردم.
معنای مصطلح: رفتارهایی که از نظر مردم پسندیده باشد.(امر به معروف : امر به کارهای پسندیده)
مفهوم منکر:
معنای ابتدایی: ناشناخته.
معنای مصطلح:رفتارهای ناپسند. (نهی از منکر: نهی از رفتارهای ناپسند)
آثار امر به معروف و نهی از منکر:
۱- اجرایی شدن احکام اسلام:
امام باقر علیه السلام: امر به معروف و نهى از منکر فریضه بزرگى است که به وسیله آن دیگر فرائض برپا میشود (الکافی.ج5ص56)
۲- آبادی زمین و برقراری عدالت:
امام باقر علیه السّلام می فرمایند : امر به معروف و نهی از منکر فریضه ی بزرگ الهی است که همه ی واجبات با آن برپا می شود و به وسیله ی آن امنیت برقرار می گردد، کسب و کار مردم حلال و حقوق افراد تأمین می شود و در سایه ی آن آبادانی می آید و از دشمنان انتقام گرفته می شود و کارها رو به راه می گردد. (وسائل الشیعه ، ج 11، باب اول ، حدیث 6، ص 395 )
۳- تقویت مومنان و تضعیف منافقان:
امام علی علیه السلام: آن که به نیکی ها امر کند،مومنان را تقویت کرده. (میزان الحکمه.ج3ص1941)
۴- حاکمیت ارزشها:
حضرت علی علیه السّلام) در وصیت خود به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام که در واقع وصیتی به همگان است)، می فرمایند :
امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که افراد شرور و بدکار جامعه بر شما مسلط می شوند و آن گاه هر چه دعا کنید به اجابت نرسد. (نهج البلاغه، ترجمه دکتر علی شیروانی ، نامه ی 47)
شرایط امر به معروف و نهی از منکر
۱- تشخیص صحیح واجب و حرام
۲- احتمال تاثیر
۳- عدم ضرر به او یا نزدیگانش
۴- یقین به عدم پشیمانی خطاکار و یقین به اینکه او قصد تکرار حرام را دارد.
علل ترک امر به معروف و نهی از منکر:
۱- ترس از ضرر
۲- ضعف نفس
۳- طمع مالی
۴- بی تفاوتی
مراتب امر به معروف ونهی از منکر:
1- مرتبه قلبی:
زمانى که انسان گناه و انحرافى را در جامعه مى بیند، در دل خود آن را تقبیح ، و احساس ناراحتى کند.
2- مرتبه زبانی :
به زبان آوردن و تذکر دادن است ، که خود مراتبى دارد. در مرحله نخست ، چنانچه شرایط مناسب بود و زمینه هاى لازم براى تاثیرگذارى وجود داشت ، با زبان لین و نرم ، معروف و منکر را تذکر بدهد؛ و اگر تذکر با زبان نرم اثر نداشت ، در مرحله بعد، باید با لحنى تندتر، از منکر جلوگیرى کرد.
3- مرتبه عملی:
این مرتبه دیگرى از امر به معروف و نهى از منکر است که اگر امر به معروف و نهى از منکر به صورت تذکر و برخورد لفظى اثر نکرد و شرایط مناسبى وجود داشت و امر به معروف و نهى از منکر، برخورد فیزیکى را طلبید، باید این برخورد صورت پذیرد. البته در جامعه اسلامى که دولت اسلامى وجود دارد، برخورد فیزیکى باید از طرف مقام رسمى و با مجوز رسمى صورت گیرد.
..........................................................................................................................................
4-اصلاح میان مردم
تاکید قرآن بر اصلاح میان مردم:
"... فاتقوا الله و اصلحوا ذات بینکم و اطیعوا الله و رسوله ان کنتم مومنین"
پس، از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و خصومتهایى را که در میان شماست، آشتى دهید! و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید اگر ایمان دارید! انفال/1
لازمه برادری:
"إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ"
مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهید و تقواى الهى پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید! حجرات/10
شعبه ای از نبوت:
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله: اصلاح میان مردم شعبه ای از نبوت است. عوالی اللئالی.ج1ص266
برتر از نماز و روزه مستحبی:
امام علی علیه السلام: اصلاح میان دو نفر برتر از یک سال نماز و روزه مستحبی است. (همان)
.........................................................................................................................................
/**/
6- عفت
عفت در قرآن و روایات:
توصیه به حفظ عفت:
" قُل لِلمُومِنینَ یَغُضُّوا مِن اَبصارِهِم وَ یَحفَظُوا فُروجَهُم ذلک اَزکی لَهُم اِنَّ الله خَبیر بِما یَصنَعون"
به مردان با ایمان بگو: دیده ازنامحرمان فروبندند و پاکدامنی خود را حفظ کنند،که این برای آنها پاکیزه تراست. هماناخداوند به آنچه می کنند آگاه است. نور/30
از اوصاف مهم مومنین:
" قَدْ أَفْلَحَ ٱلْمُؤْمِنُونَ .... وَٱلَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ "
مؤمنان رستگار شدند؛ ...و آنها که دامان خود را (از آلوده شدن به بى عفتى) حفظ مى کنند؛ مومنون/5-1
بی عفتی بیشترین سبب ورود به جهنم:
پیامبراکرم صلی الله علیه واله: بیشتر چیزى که امت من به واسطه آن داخل جهنم خواهند شد شکم و فرج است. الکافی.ج2ص80
برترین عبادت:
امام باقر علیه السلام:خداوند به چیزى بهتر از عفت شکم و فرج عبادت نشده است. میزان الحکمه.ج3ص2006
مفهوم عفت:
بازداشتن نفس از کارهای ناپسند و زشت.
فارابی انسان عفیف را چنین تعریف می نماید:
عفیف انسانی است که به آنچه سنت در باب خوردنی ها و آشامیدنی ها و روابط جنسی لازم شمرده عمل کند، بی آنکه شوق و شهوتی زاید برآنچه سنت ایجاب کرده داشته باشد. فرهنگ اخلاق.ص382
اسباب عفت:
1- عقل و خرد
2- ایمان
3- خودشناسی
4- قناعت
5- غیرت
6- حیاء
آثار عفت:
1- آرامش روحی و روانی
2- سلامت جسمی
3- جلوگیری از هددر رفت استعدادها
4- کاهش هزینه ها
5- درک لذت ایمان
6- استحکام بنیان خانواده
7- منشاء فرهنگ و ادبیات
راههای ایجاد عفت:
1- توجه به اثار شوم بی عفتی
2- دوری از عوامل تحریک کننده شهوات
با تشکر از http://a-nakhaei.blogfa.com/post-126.aspx